Tässä ovat Ducatin kaikkien aikojen merkittävimmät Monsterit, joiden uskotaan pelastaneen tuotemerkin.
Monster oli ja on edelleen Ducatin ilmiömäinen menestys – se piti bolognialaismerkin pinnalla kriittisinä taloudellisina vuosina, minimoi teollisuuden ja kilpailun aiheuttamat iskut ja antoi Ducatille vahvan brändiyhteyden sanaan Monster. Se on epäilemättä yksi Ducatin tärkeimmistä malleista, ja se on myös erittäin suosittu ja tunnettu ympäri maailmaa. Ducatistien “ Il Mostro ” -nimellä tunnettu pyörä näki päivänvalon vuonna 1993, ja sen suunnitteli Miguel Angel Galluzzi, ehkä hänen menestynein ja mieleenpainuvin suunnittelunsa. Michael itse kuvaili Monsteria tunnetusti “Kaikki mitä tarvitset: istuin, tankki, moottori, kaksi pyörää ja ohjaustanko “, viitaten pyörän minimalistiseen suunnittelufilosofiaan. Tässä on kymmenen Monsteria läpi Monsterin kronologian ja historian, joiden uskomme olevan enemmän kuin osiensa summa.
Nro 10 – Ducati Monster 821
Vuonna 2015 Ducati Monster -sarjan uutena jäsenenä esitelty 821 lainasi moottorinsa Hypermotardista ja myös silloisesta Hyperstrada 821:stä. Tuloksena 821-kuutioinen nestejäähdytteinen L-kaksoismoottori tuotti 107 hevosvoimaa 9 250 kierroksella minuutissa ja 86 Nm vääntöä. Se toi myös Ducati Safety Packin Monster-sarjaan, joka lisäsi siihen erilaisia elektronisia ajoapuvälineitä ja turvallisuusominaisuuksia, kuten ABS:n ja ajonvakautusjärjestelmän. Tämä versio oli erityisen menestyksekäs, sillä se löysi ostajia useammasta eri ikäryhmästä, koska se sopi sekä nuoremmille että vanhemmille kuljettajille.
Nro 9 – Ducati Monster 1200 R
>
Moottorinsa Ducati Diavel- ja Multistrada-sarjoista ammentava Monster 1200 R oli todellinen voimanpesä , luokkaansa nähden erittäin nopea. 1198cc Testastretta, nestejäähdytteinen L-kaksoismoottori, tuotti huikeat 152 hevosvoimaa 9 250rpm:ssä ja 125Nm vääntöä 7 750rpm:ssä. Ducati Safety Packin sekä Öhlinsin jousituksen ja isojen jarrujen ansiosta tästä Monsterista tuli yksi ihanteellisimmista nakuratapyöristä omistettavaksi ja koettavaksi.
No.8 Ducati Monster M900
Alkuperäisestä Monsterista, joka oli suunniteltu 900 Supersportin komponenteista ja joka perustui 851/888 ristikkorunkosarjaan, syntyi yksi historian ikonisimmista moottoripyöristä, jonka kohtalona oli loistaa siitä lähtien, kun se ensiesiintyi Kölnin autonäyttelyssä vuonna 1992 – Monster 900 oli syntynyt. Seuraavana vuonna tuotantoon tuotu Monster osoittautui edelläkävijäksi omassa segmentissään ja määritteli uudelleen naku-urheilupyöräluokan. Sen 904-kuutioinen L-kaksoismoottori tuotti 73 hv ja 76 Nm vääntöä. Monsteria muutettiin ja uudistettiin vuosien varrella, mutta alkuperäisessä oli jotain ainutlaatuista, jota yksikään myöhemmistä versioista ei onnistunut jäljittelemään; ne olivat omia tulkintojaan.
Nro.7 Ducati Monster M600
M600 oli tuolloin Monster 900:n helpommin lähestyttävä vaihtoehto, ja se lanseerattiin Monster 400:n rinnalle Monster 900:n rauhallisempana versiona, joka oli suunnattu aloitteleville moottoripyöräilijöille maissa, joissa korkealuokkaisille moottoripyörille oli asetettu oppipoikaluokkarajoituksia. Moottorin teho oli 53 hevosvoimaa ja vääntömomentti 48 Nm, mikä antoi kuljettajalle riittävästi tehoa urheilulliseen ajamiseen ja mahdollisuuden ajaa pitempiä matkoja suuremmilla nopeuksilla.
6 – Ducati Monster SP
Ducati Monster SP 2023 perustuu aiempiin “SP“-malleihin, ja se hyötyy useista suorituskykyparannuksista vakiomalliin verrattuna. Se on suunniteltu rata-ajon harrastajille, jotka varmasti arvostavat tämän pyörän tarjoamia ominaisuuksia ja varusteita, mutta haluavat myös muihin tilaisuuksiin kaupunkiin sopivan alastoman italialaisen. Moottori on tehokas, 111 hv ja 94 Nm vääntöä välittyy takarenkaalle. Edellisvuosien ristikkorunko on korvattu Panigale-henkisellä alumiiniprofiilirungolla, ja jousitus on täysin säädettävissä ja kaiken kaikkiaan 2 kg kevyempi kuin vakiopyörä.
5 – Ducati Monster 1100 EVO Diesel
Ducati Monster Diesel on Ducatin ja Dieselin muotoiluosastojen erityisen yhteistyön tulos. Teknisesti se on identtinen vakiomallin 1100 kanssa, mutta se lanseerattiin enemmänkin muotoilun ja brändin luomisen vuoksi – pyörän ulkonäköä on pyritty määrittelemään uudelleen ainutlaatuisella mattapintaisella maalipinnalla “Dieselin” vihreällä värillä, johon on liitetty mustattuja osia. Teräksinen ristikkorunko, keinuvipu, etulokasuojalevy, etuhaarukka ja monet muut pyörän osat viimeisteltiin kaikki mustiksi. Lisävärinä takajousen jousi ja etujarrusatula on maalattu kirkkaan keltaisella. Vuoden 2013 Ducati Monster 1100 EVO Dieseliä käyttävä 1078 cm3:n ilmajäähdytteinen, polttoaineensuihkutettu nelitahtinen V-twin-moottori tuottaa 100 hevosvoimaa 7 500 kierroksen minuutissa ja 103 Nm vääntöä 6 000 kierroksen minuutissa.
4 – Ducati Monster 796 Rossi MotoGP Replica
Tämä Monster-versio käänsi varmasti katseita räikeällä kilpa-ajomaalauksellaan, jossa tankissa on massiivinen ’46’, joka on erehtymättömästi Valentino Rossin pyörään yhdistetty. Oli myös Nikki Haydenin 796-painos, jolla oli oma maalauksensa. Laitamme ne tässä luettelossa vastakkain, sillä molemmat näyttävät yhtä näyttäviltä. Tässä 796:ssa oli myös kevyet alumiinivanteet, yksivarsinen keinuvipu ja 803 cm3:n ilmajäähdytteinen V-twin-moottori, joka tuotti 87 hevosvoimaa 8250 kierroksella minuutissa ja 79 Nm vääntöä 6260 kierroksella minuutissa.
3- Ducati Monster S4RS Tricolore
Tämä omaleimainen ja elegantti, Italian lipun väreissä oleva maalaus tankissa ja takakansissa yhdistettynä matta-kultaiseen runkoon ja haarukoihin tekee tästä Monster S4RS:stä näyttävän ja tyylikkään mallin sekä huippusuorituskyvyn. S4RS oli paljon tehokkaampi versio kuin S2R, sillä sen voimanlähteenä oli 999-superbiken Testastretta, nestejäähdytteinen V-twin, jonka teho oli 130 hv 9 500 kierroksella minuutissa ja vääntömomentti 105 Nm 7 500 kierroksella minuutissa. Varmasti yksi Monsterin jännittävimmistä ja halutuimmista tulkinnoista.
2- Ducati Monster 400
Monster 400 oli Monster 600:n pienimoottorinen vaihtoehto, jossa oli sama runko ja mekaniikka kuin 600:ssa, mutta moottorissa oli lyhyempi isku ja halkaisijaltaan pienemmät männät, joten iskutilavuus oli 400 kuutiosenttimetriä. Monster 400 oli yksi pienimmistä tuolloin tuotannossa olleista V-twin-moottoripyöristä, ja se herätti moottoripyöräharrastajien innostuksen heti markkinoille tullessaan. Tehot olivat kohtuulliset: 44 hv ja 33 Nm vääntöä. 400 kiihtyi kovaa 60:een ja kuulosti hyvältä. Se saavutti vankan 100 MPH:n huippunopeuden, mikä oli hyväksyttävää pienemmän tilavuuden moottorille.
1-Ducati Monster 620ie Matrix Edition
Tämän pyörän voimanlähteenä oli 618-kuutioinen ilmajäähdytteinen V-twin, joka tuotti 60 hv 9 500 kierroksella minuutissa ja 53 Nm vääntöä 6 750 kierroksella. Matrix-painoksen ja tavallisen 620ie:n välinen ero rajoittui vain värimaailmaan ja kosmeettiseen tasoon. Siitä huolimatta se on edelleen hieno pyörä, ja se on vähemmän tunnettu versio, josta meidän mielestämme useampien pitäisi tietää.











